Up to the north.

August 4th, 2014 Posted in Australië

31 juli

Vanuit Rollingstone zijn we vandaag door vele suikerrietplantages en een ongerepte kustlijn (verlaten stranden grenzend aan het regenwoud, ala Expeditie Robinson) naar Port Douglas gereden. Rond 3-en kwamen we aan op de campsite. Druk dat het er was! We waren de zoveelste in een rij wachtenden. Gelukkig was er voor aankomende nacht nog een plekje voor ons vrij. Wel een plaats zonder electriciteit, maar de plek is prachtig. Morgen en overmorgen verkassen we naar een plaats met stroom.
We hebben vanmiddag het één en ander geregeld voor de aankomende dagen; 3 duiken, het canopysurfen in Daintree NP, een tocht met de Kurunda Railway (één van ‘s werelds mooiste treinreizen) en skyrail.

1 augustus

Om kwart voor 8 stond er een busje bij de receptie op ons te wachten om ons naar de boot te brengen, de Calypso (van Jaques Cousteau) Samen met onze aardige divemaster Marty en 5 andere mensen hebben we op 3 plaatsen op het Agincourtrif (outerreef) duiken gemaakt. We zijn het niet verleerd. Al snel waren we ontspannen en konden we genieten van het koraal en de vissen. We hebben een grote diversiteit aan onderwaterleven gezien, waaronder 2 Grijze Rifhaaien, een gigantische kabeljauw, een pijlstaartrog, vele Clownsvisjes (nemo), Maskerwimpelvissen, Papegaaivissen, etc, etc. De dag is voorbij gevolgen!
Een beetje loom van het duiken hebben we vanavond hapjes en drankjes gedaan bij Watergate in Port Douglas.

2 augustus

‘Where rainforest meets the reef’. Het gaat hier over Daintree NP/Cape Tribulation. We gaan het vandaag zien. In een klein uurtje rijden we naar het park waar we met een veerpont de rivier (inclusief krokodillen) oversteken. Eerst gaan we Canopysurfen (ziplinen). Via verschillende platforms crossen we, Indiana Jones en Barbie (op elke helm staat een naam), door het tropisch regenwoud. Op deze manier beleven we het regenwoud op een hele andere, leuke manier.
Na de lunch maken we verschillende wandelingen door het regenwoud. We zien onder andere een leguaan, een slang, een wild zwijn en twee moeilijk te spotten Cassowaries. De Cassowaries zijn gigantisch grote vogels (1.5 meter) en niet geheel ongevaarlijk. Er leven nog maar zo’n 1200 van.
Na een ijsje, gemaakt van in het regenwoud groeiend fruit, zijn we teruggekeerd naar de camping.

3 augustus

Kedekedeng, kedekedeng, oeoeee! Vandaag zijn de trein en kabelbaan onze vervoersmiddelen. Vanaf Freshwater Railwaystation (een sfeervol, klein stationnetje) rijden we in 1.5 uur met de Kurunda Scenic Railway naar het bergdorpje Kurunda. De treinrit is, ondanks de wisselvallige dag, erg mooi. We rijden via tunnels en bruggen door het regenwoud met soms mooie uitzichten op de lager gelegen gebieden, de oceaan en watervallen.
In Kurunda eten we een hapje en lopen we wat rond om in de loop van de middag de Skyrail van 7.5 km terug te nemen naar beneden. Met de Skyrail vliegen we letterlijk over het bladerdak van het regenwoud. Onderweg stappen we nog een aantal keren uit om een kijkje te nemen bij een aantal viewpoints. Aan het einde van de middag is het tijd om naar Cairns te rijden. Onze laatste bestemming voor we terug vliegen naar Sydney en vervolgens Amsterdam.

4 augustus

Regen, het woord dat vandaag centraal stond. Onbegrijpelijk in een gebied met tropisch regenwoud… We wilden er vandaag een ontspannen stranddag van maken, maar dat zat er niet in. Daarom zijn we met de camper de binnenlanden ingegaan. Helaas deed alles nogal triest aan door het slechte weer en omdat er nog niet genoeg water uit de lucht kwam vallen, hebben we onder andere het Waterfall Circuit gereden. Ongetwijfeld prachtig met mooi weer, maar het kwam nu niet helemaal tot zijn recht. Aan het het einde van de middag, op weg naar de camping, klaarde het wat op. Zal de zon zich morgen weer laten zien?!

1. 5 Responses to “Up to the north.”

2. By harry on Aug 4, 2014

Hey Kids,

En weer heb ik genoten van jullie mooie reisverslag en belevenissen. Ook hier regende in het begin van de morgen. Nog een paar dagen genieten van een geweldig Land en dan ………………… op Schiphol.

Groetjes en liefs pap B

3. By Martin en Fennie on Aug 4, 2014

Hé Moppies.
    Weer een prachtig verslag en mooie foto’s. Jammer van de regen. Geniet nog van de laatste dagen en dan tot zondag in Duitendam. Alvast een goede vlucht en we horen wel wanneer jullie op Schiphol staan.
    Liefs pap en mam.

4. By Hielke en Ellen on Aug 5, 2014

Hey Indiana Jones en Barbie ;) ,

Zo te lezen beleven jullie een prachtig avontuur in Australie! We kunnen niet wachten tot we alle verhalen in het echt horen. Wat geweldig dat jullie zelfs vanuit het vliegtuig boven Frasier Island walvissen hebben gespot.
    Geniet nog lekker van Down Under de komende dagen.

Liefs Hielke en Ellen

5. By Jeroen on Aug 6, 2014

Hey,

Prachtige foto’s! Geniet er nog even van, tot gauw!

Groet,
    Jeroen

6. By Roelf en Frouke on Aug 6, 2014

We hebben weer genoten van jullie reisverslag en de mooie foto’s.
    We wensen jullie een goede vlucht.