Last week…

July 30th, 2014 Posted in Australië

24 juli

Vanochtend vroeg (7.15 uur) werden we opgepikt voor onze Fraser Island trip.
In een dag hebben we de highlights van dit grootste zandeiland ter wereld verkend. Omdat alle wegen op het eiland zandwegen zijn en we geen 4×4 hebben, waren we aangewezen op een tour. Met een terreinbus hebben we over het 75-Mile Beach gecrost. Hier kregen we de mogelijkheid om een scenic flight te maken. Hier twijfelden we geen moment over, doen! In een cessna hebben we het mooie Fraser vanboven bekeken. Geweldig om het eiland vanuit een ander perspectief te mogen zien. We werden als toetje nog getrakteerd op een schouwspel van meerdere actieve walvissen. We voelden ons geluksvogels! Opstijgen en landen op het strand was daarnaast ook nog eens een ervaring opzich.
Tijdens de rit over het strand hebben we de SS Maheno (scheepswrak) en The Pinnacles (zandsteenformaties) aangedaan.
Bij Eli Creek werden we verwelkomd door een Dingo. Deze beek bestaat uit kraakhelder water waar we een verfrissende wandeling door hebben gemaakt.
Na de lunch was het tijd op onze bumpy ride voort te zetten richting Lake McKenzie; Frasers schitterende, kristalheldere zoetwater meer. We hebben door het water geslenterd en gerelaxt op het hagelwitte ‘strand’. Door de betoverde omgeving, bijna de tijd vergeten…
Onze laatste stop was in het regenwoud. Hier hebben we de Wangcoolba Creek Boardwalk gelopen. Regenwoud zoals op de plaatjes. Tijdens onze wandeling zijn we nog een Python en een Echidna (lijkt op een egel) tegengekomen.
Weer een prachtige dag in Aussieland.

25 juli

Airlie Beach is onze volgende uitvalsbasis. Hiervoor moeten we een 900 km asfalt achter ons laten. De aankomende twee dagen staan daarom in het teken van reizen. De wegen zijn hier niet in een zodanige conditie zoals we dat in Nederland kennen, de maximum snelheid ligt lager (er zijn hier veel verkeerscontroles) en er zijn veel wegwerkzaamheden waardoor je niet echt lekker door kunt rijden en je relatief veel tijd kwijt bent aan het reizen. Maar, we maken er ook nu het beste van.

Vandaag hebben we behoorlijk wat kilometers kunnen maken, 730 maar liefst. We zijn om 7 uur aangekomen in Mackay. Morgen de laatste kilometers naar Airlie Beach afleggen.

26 juli

Rond half 11 waren we vandaag al in Airlie. Op campsite Island Getaway hadden ze nog plek voor ons en ook konden ze onze Whitesundays trip regelen. Ideaal! Na wat onderzoek hebben we gekozen voor een 2 dagen / 2 nachten tour met Silent Night. Een zeilboot voor maximaal 12 personen. We vertrekken maandag en komen woensdag terug. Cool!
De middag hebben we doorgebracht in Airlie Beach. Dit is een leuk plaatsje aan zee met gezellige restaurantjes in winkeltjes.

27 juli

Vandaag een verplichte rustdag omdat de Silent Night niet op zondag vertrekt. Geen straf. We hebben een aantal wasjes gedaan, uitgebreid geluncht en gesupt (stand up paddeling). Wat hebben wij gelachen…! Het lijkt een stuk makkelijker dan het daadwerkelijk is. Maar het is onwijs leuk om te doen! Na het suppen hebben we nog even lekker bij de lagoon gelegen. Veel plaatsen hebben een lagoon zodat je ongestoord kunt zwemmen zonder last te hebben van allerlei vervelende zeedieren waaronder de giftige Box Jellyfish.

28, 29, 30 juli

Vanochtend hebben we onze spullen gepakt voor onze tocht door de Whitesundays. Na nog een heerlijke lunch in Airlie, vertrok om 2 uur onze boot met Liam en Tayler als crew.
Onze hut was de ‘honeymoonsuite’ voor in de boot. Een bruidssuite zouden we het niet willen noemen, maar het was een prima slaapplek voor de aankomende twee nachten en de beste hut, dus vandaar de honeymoonsuite, denken we.
We hebben 2 dagen lang genoten van het zeilen (wat er soms behoorlijk serieus en heftig aan toe kan gaan), het snorkelen (nog nooit eerder hebben zulk mooi koraal gezien en de vissen waren eveneens prachtig), de zonsondergangen & sterrenhemelen, de gezelligheid aan boord en de mooie omgeving, met als hoogte punt een hele middag vertoeven op Whitehavenbeach. De plaatjes hebben niets teveel beloofd. Het is een waar bountyparadijs; het zand witter dan wit en daarbij de zee in verschillende turquoise tinten.
Voldaan hebben we woensdagochtend afscheid genomen van de crew en onze leuke groep. Rond 11 uur waren we terug op de camping. Hier snel een verfrissende douche genomen, want dit zat er de afgelopen dagen op de boot niet in… Herboren hebben we nog lekker en voor de laatste keer in Airlie Beach geluncht om daarna koers te zetten richting Rollingstone. Hier zijn we om 19.30 uur gearriveerd. Morgen nog een rit van 350 km naar Port Douglas. Vanaf dan geen lange reisdagen meer, maar enkel korte ritjes.

1. 9 Responses to “Last week…”

2. By harry on Jul 30, 2014

Hallo lieve kinderen,

Wij hebben bij de vader van Laura naar jullie prachtige reisverslag en foto’s gekeken.

Opa en Oma zijn zeer onder de indruk van jullie belevenissen.

Groetjes en tot gauw.

Opa en Oma Smit

3. By Martin en Fennie on Jul 30, 2014

Hé Moppies.
    Weer een heel verhaal van jullie fantastische belevenissen in Down Under. En de foto’s zijn weer prachtig. Zo’n vlucht met een cesna boven het eiland is idd een hele belevenis. Nu nog een weekje rustig aan. Wij vermaken ons hier ook best.
    Liefs pap en mam.

4. By Martin en Fennie on Jul 30, 2014

Ps. Het lijkt wel zomer. Korte broekenweer. Best uit te houden zeker.
    Liefs pap.

5. By Ingeborg on Jul 30, 2014

Wat een prachtige foto’s en leuke verhalen! Zo te lezen genieten jullie volop! En wij genieten heerlijk mee!! Veel plezier nog. Liefs Ingeborg

6. By harry on Jul 30, 2014

Hoi kids,

Vanmiddag tijdens het schilderen bezoek van O en O, dus een kleine onderbreking van de activiteiten. Ze wilden graag jullie site zien en hebben zelfs iets op jullie site gezet. Wat een belevenissen, het paradijs is er niks bij. Ter Land, ter zee en in de lucht, jullie doen het allemaal. Enjoy Gr. xx Paps B

7. By Roelf en Frouke on Jul 31, 2014

Hoi Mark en Laura,

Jullie vermaken je uitstekend: een prachtige vlucht boven het eiland, zeilen en snorkelen, enz. Ook het weer is fantastisch. Op Facebook lazen we dat jullie ook naar Daintree Forrest gaan. Je kunt daar ook een tocht tussen de toppen van de bomen maken met Piggi, de ranger. Gaan jullie vanuit Port Douglas ook nog naar het Greet Barriefr rif?

8. By ina on Aug 1, 2014

SUPER klinkt het allemaal.

9. By Jeroen on Aug 2, 2014

‘t Ziet er geweldig uit! Ik ben benieuwd naar de verhalen. Veel plezier nog. Groet, Jeroen

10. By Reint on Aug 3, 2014

Het was mooi om even “mee” te reizen; bedankt voor jullie verslag en foto’s. Wat een schitterende reis hebben jullie gemaakt.Een goede terugreis gewenst en tot ziens.